Aktywni fizycznie są młodsi. Dziennie trenuj...

Aktywni fizycznie są młodsi. Dziennie trenuj...


Naukowcy z Brigham Young University nie znaleźli jeszcze sposobu na wieczną młodość, ale po przeanalizowaniu danych 5 823 Amerykanów, sądzą że znaleźli czynnik spowalniający starzenie nawet o 9 lat.

Podstawowym czynnikiem, który wzięli pod uwagę była długość telomerów. Te „nakładki” na końcówki chromosomów minimalizują błędy powstałe podczas podziału komórek, odgrywają istotną rolę w zapobieganiu chorobom nowotworowym, a także w procesie zachowania młodości na dłużej.

Po analizie okazało się, że długość telomerów różni się pomiędzy osobami aktywnymi fizycznie, ale nie wystarczy jakakolwiek aktywność. Zdaniem autorów badania, za osoby naprawdę aktywne, mogą się uznać kobiety, które uprawiają 30 minut joggingu dziennie przez 5 dni tygodniu i panowie, którzy robią to samo, tyle że 10 minut dłużej każdego dnia. Taki poziom aktywności pozwala mieć komórki młodsze o 9 lat w porównaniu z osobami prowadzącymi siedzący tryb życia i o 7 lat w porównaniu z osobami o umiarkowanej aktywności.

Niestety ruch jako eliksir młodości działa jedynie w wysokich dawkach. Różnica między nieaktywnymi a aktywnymi w niewielkim stopniu, nie była istotna. Dokładny mechanizm wolniejszego skracania się telomerów pod wpływem aktywności, nie jest jeszcze znany. Według autorów badania jest prawdopodobne, że ten związek leży w korzystnym oddziaływaniu ćwiczeń na łagodzenie stanów zapalnych i stresu oksydacyjnego.

Z podobnych badań przeprowadzonych 4 lata temu w Australii, wynika że dobrym sposobem na zachowanie długich telomerów jest bieganie ultramaratonów. Według australijskich uczonych ultramaratończycy, regularnie biegający od 40 do 100 km w tygodniu, są biologicznie młodsi od swoich niebiegających rówieśników o ponad 16 lat.

IB

źródła: 1, 2


Polecamy również:


Podziel się: