Chcesz zachować sprawność ruchową? Sprawdź, co jesz


Opublikowane w śr., 29/06/2016 - 09:58

Związki między jakością posiłków a zdrowiem zostały już dosyć szczegółowo zbadane, jednak uczeni z Brigham and Women’s Hospital zwrócili uwagę na mniej znane powiązania pomiędzy zwyczajami dietetycznymi a funkcjami motorycznymi w późniejszym wieku.

Sprawność fizyczna jest kluczowa dla utrzymania niezależności i odpowiedniego poziomu życia. Pozwala zachować lepszą jakość codziennych czynności takich jak zrobienie zakupów, wejście po schodach czy ubranie się. Niestety funkcje motoryczne pogarszają się z wiekiem.

Szukając związków pomiędzy dietą a możliwościami ruchowymi, naukowcy przeanalizowali dane 54 762 kobiet. Od 1992 do 2008 co 4 lata mierzyli ich możliwości fizyczne i oceniali dietę. Okazało się, że zaburzenia funkcji ruchowych można opóźnić lub zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia. U kobiet utrzymujących zdrowszą dietę ryzyko pogorszenia się możliwości ruchowych było znacząco mniejsze niż w grupie swobodniej traktującej posiłki.

Na potrzeby tego badania do grupy ze zdrowszą dietą zaliczono uczestniczki spożywające większe ilości warzyw i owoców, mniej tłuszczów typu trans, mniej sodu i umiarkowane ilości alkoholu. Wyjątkowo dobrze jako spowalniacze niekorzystnych zmian sprawdzały się pomarańcze (także w formie soku), jabłka, gruszki, orzechy, sałata rzymska i sałaty liściaste. Jednak poszczególne produkty miały mniejsze znaczenie niż utrzymywanie zdrowej diety ogólnie.

"Mało jest badań, które sprawdzałyby wpływ diety na funkcje motoryczne w późniejszym wieku. Studiujemy powiązania pomiędzy dietą a różnymi aspektami zdrowia, ale niewiele wiemy o jej pływie na możliwości ruchowe” - mówiła kierowniczka badania, które jest dopiero pierwszym krokiem w odkrywaniu wzajemnych powiązań w tym zakresie.

IB

źródło


Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce