Ćwiczenia działają przeciwzapalnie


Opublikowane w śr., 25/01/2017 - 14:11

Gdy zaczynamy ćwiczyć, przyspiesza serce, rośnie ciśnienie, a organizm przygotowuje się do wysiłku. Uwalnia hormony i pobudza receptory m.in. komórek odpornościowych.

Wysiłek fizyczny ma także wpływ na ograniczenie działania białek biorących udział w procesie zapalnym. Zapalenia są wpisane w codzienne funkcjonowanie organizmu, jednak powtarzające się i chroniczne stany zapalne prowadzą do poważnych zaburzeń. Mają swój udział w występowaniu cukrzycy, artretyzmu, fibromialgii, szeregu chorób autoimmunologicznych, a nawet nowotworów.

Ćwiczenia fizyczne mogę pomóc w walce z zapaleniami, a korzyści w tym obszarze nie wymagają ani długiego ani intensywnego treningu. Już 20 minut ruchu o umiarkowanej intensywności (65–70 proc VO2 max) wystarcza, by o 5 proc zmniejszyć produkcję białka przyczyniającego się do stanów zapalnych, a tym samym wpływać na wystąpienie tych stanów w organizmie.

Takie optymistyczne wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez naukowców z kalifornijskiego uniwersytetu w San Diego. Do udziału w badaniu zaproszono 47 osób, które maszerowały po bieżni mechanicznej. Poziom obecności cytokin (rodzaj białka) został sprawdzony badaniem krwi pobranej przed i po treningu.

Zdaniem autorów badania wiedza o tym, jak działa ten mechanizm, stwarza nowe możliwości w terapii chronicznych stanów zapalnych, zwłaszcza że do osiągnięcia rezultatów wystarczy szybki marsz.

„Przekonanie, że trening musi być długi i a jego intensywność sięgać szczytów, zniechęca do ćwiczeń tych cierpiących na chroniczne stany zapalne i jednocześnie tych, którzy mogliby wiele zyskać na aktywności fizycznej” - podsumowali autorzy badania, których względna łatwość wymaganego treningu napawa optymizmem na przyszłość.

IB

źródło


Polecamy również:


Podziel się: