Ile naprawdę trwa regeneracja po ultra? Dłużej niż się wydaje


Opublikowane w pon., 07/03/2016 - 09:27

Regeneracja po ukończeniu ultramaratonu może trwać dłużej niż 3 dni, a o powrocie do formy wcale nie świadczy indywidualne odczucie biegacza – przekonują amerykańscy naukowcy.

Podczas dorocznego spotkania fizjoterapeutów, które odbyło się w lutym w Sacramento zostały przedstawione wyniki badań dotyczące regeneracji po ultramaratonie. Do udziału w tym badaniu zostało zaproszonych 75 finalistów Western States Endurance Run.

Badani wzięli udział w dwóch biegach 400-metrowych, które zostały przeprowadzone 21 dni przed startem w WSER. Ponownie pobiegli na tym dystansie 3 dni po zakończeniu ultramaratonu i 5 dni po nim. Oprócz szybkości biegaczy, naukowcy zapisywali przez 7 dni po biegu, indywidualne odczucie bólu w mięśniach i ogólny poziom zmęczenia oceniany przez biegaczy na skali od 0 do 10. Obiektywnym wskaźnikiem stanu mięśni był poziom kinazy kreatynowej we krwi. Jej wysoki poziom oznacza uszkodzenie tkanek, a zwłaszcza mięśni.

Okazało się, że w okresie 48 do 72 godzin po biegu, biegacze sądzą, że już się zregenerowali. Tymczasem trzeciego dnia po starcie byli nadal o 26,3% wolniejsi niż 21 dni przed startem. Piątego dnia po 160-kilometrowym biegu nadal nie byli w formie i 400 metrów pokonywali o 12,4% wolniej niż przed WSER.

Zdaniem autorów badania, dopiero po upływie 5 do 7 dni możliwy był powrót do wcześniejszego tempa. Indywidualne odczucie zmęczenia czy też ustąpienie bólu wcale nie są dobrymi wskaźnikami stanu mięśni. Nie pozwalają na wykrycie poważniejszych uszkodzeń tkanki mięśniowej (rabdomiolizy).

Najważniejszym wskaźnikiem regeneracji jest właśnie poziom kinazy kreatynowej. Regeneracja trwa dłużej, jeśli już przed biegiem było jej więcej. Co, zdaniem naukowców, oznacza konieczność podchodzenia do takich biegów po odpowiednim treningu i przygotowaniu.

IB

źródło


Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce