Już nie 5 a 8 porcji dziennie. Jedz warzywa!

Już nie 5 a 8 porcji dziennie. Jedz warzywa!


Według norweskich naukowców ludzie jedzący warzywa i owoce są zdrowsi od tych, którzy jedzą ich niewiele lub nie robią tego wcale. Wśród zjadaczy owoców i warzyw jest też więcej osób niepalących, dbających o zdrową dietę, unikających nadmiaru alkoholu i aktywnych fizycznie. Same korzyści!

Jednak magiczne 5 porcji warzyw i owoców dziennie, do których namawiali nas do tej pory dietetycy, to za mało. Potrzebne jest przynajmniej 8 porcji, aby zapobiec 7,8 mln przypadków przedwczesnego zgonu.

Jedzenie 8 porcji lub 800g warzyw i owoców oznacza zmniejszenie ryzyka przedwczesnego zgonu o 1/3. Prawdopodobieństwo wystąpienia choroby układu krążenia zmniejsza się o 1/4 . Podnosząc normy dziennego spożycia można by uniknąć od 2-4 mln zgonów w wyniku problemów sercowych i 660 tys. śmiertelnych nowotworów. Na każde 200g owoców i warzyw przypada 10,8 proc spadek ryzyka problemów z sercem, udaru i przedwczesnej śmierci – wyliczyli naukowcy.

Obecne rekomendacje WHO to 400g owoców i warzyw dziennie. Więcej jedzą Szwedzi - 500g, Norwegowie 600g, a najwyższa norma obowiązuje w USA, gdzie zaleca się właśnie 800g dziennie, które norwescy naukowcy uznali za najbardziej wskazane. Dali też konkretne wytyczne dotyczące jadłospisu. Powinny się w nim znaleźć jabłka, gruszki, warzywa o zielonych liściach, cytrusy.

Owoce i warzywa z dużą zawartością witaminy C, błonnika, innych antyoksydantów i flawonoidów mają ochronne i prozdrowotne działanie, ale muszą być świeże. Te z puszki nie tylko nie mają takich samych właściwości, ale dodatkowo zwiększają ryzyko i chorób układu krążenia i przedwczesnej śmierci. Również suplementacja nie przynosi takich korzyści, jak świeże owoce i warzywa.

Smacznego!

IB

źródło


Polecamy również:


Podziel się: