Kurcze ? jak się ich pozbyć?


Opublikowane w pt., 23/11/2012 - 10:33

Na pewno znasz to nieprzyjemne uczucie, gdy nieoczekiwany kurcz mięśnia ograniczył lub zakończył Twoją ulubioną formę aktywności. Może zdarzyło Ci się, że nagły ból w łydce zbudził Cię w nocy. Co zrobić, aby pozbyć się kurczu i jak przeciwdziałać, aby w ogóle się nie pojawił?

Za ten nieprzyjemny stan winny jest najczęściej brak wiedzy o zasadach uzupełniania płynów i energii podczas wysiłku. Wyczerpanie źródeł energii oraz zaburzenie równowagi wodno-elektrolitowej ustroju objawiają się właśnie bolesnymi kurczami mięśni w najmniej oczekiwanych momentach.

Kurcz to zjawisko niefizjologiczne, w którym następuje mimowolny wzrost napięcia mięśnia, spowodowany podwyższoną drażliwością nerwów i ciągłym drażnieniem zakończeń nerwowych. Kurcz mięśnia szkieletowego nie stanowi żadnego zagrożenia dla zdrowia, jest natomiast bolesny i ogranicza możliwości wysiłkowe w chwili, kiedy się pojawi.

 Jak przeciwdziałać kurczom mięśni?

Podstawą jest prawidłowe uzupełnianie płynów oraz energii, co w praktyce, bardziej niż inne środki, pozwala zapobiec pojawianiu się kurczów. Pomimo, że 70% składu komórki stanowi woda, w trakcie aktywności fizycznej picie czystej wody nie wystarczy, zwłaszcza przy długotrwałym wysiłku. Utrata płynów na poziomie 2,5 % masy ciała (u 70 kg sportowca to ok. 2 litry potu) powoduje obniżenie sprawności o 20 ? 30 %! Dodatkowo utrata płynów ciągnie za sobą ubytek minerałów, przede wszystkim chlorku sodu (soli), na poziomie 400 ? 600 mg na godzinę. Uzupełniaj płyny co 15 ? 20 minut, pijąc najlepiej sportowy napój elektrolitowy. Idealnym rozwiązaniem jest  ISODRINX (ale w hipotonicznym stężeniu), przy pomocy którego optymalnie uzupełnisz płyny, jak również minerały i węglowodany (energię).

 Minerały ? dlaczego są takie ważne?

Powstałe w wyniku wysiłku fizycznego zaburzenia w gospodarce minerałowej nie wynikają tylko z deficytu sodu. Ważny jest także poziom wapnia, który odgrywa istotną rolę w pracy mięśni, a jego niedobór może prowadzić do kurczy mięśni. Jednak niedobory wapnia występują niezwykle rzadko, podobnie jak potasu, który jest powszechnie dostępny w warzywach i owocach. Minerałem, na który należy zwrócić największą uwagę jest bez wątpienia magnez, uczestniczący w szeregu reakcji biochemicznych związanych z metabolizmem składników odżywczych i produkcją energii. Odgrywa on znaczną rolę w pracy systemu nerwowego, regulując przekaźnictwo do nerwów obwodowych. Ponieważ występowanie kurczów jest związane z nadmiernym pobudzeniem unerwienia mięśni, dlatego właśnie magnez w profilaktyce spełnia najważniejszą funkcję.

 W jaki sposób uzupełniać magnez? Co jest najlepszym jego źródłem?

Wielbiciele czekolady wiedzą, że bogatym źródłem magnezu jest kakao. Jest on obecny także w produktach pełnoziarnistych, bananach, ziemniakach, pomarańczach, szpinaku. Są jednak także artykuły spożywcze, których spożycie zwiększa wykorzystanie magnezu. Należą do nich: białe pieczywo, wyroby wędzone oraz alkohol. Ważne jest zachowanie równowagi w przyjmowaniu pomiędzy magnezem i wapniem, np. przy zwiększonym spożyciu produktów mlecznych należy także zwiększyć przyjmowanie magnezu. Jeśli spożywasz niedostateczne ilości produktów zawierających magnez, polecamy MAGNESLIFE. Organiczna forma oraz płynna postać zapewniają doskonałą przyswajalność, a dodatek witaminy B6 poprawia wykorzystanie magnezu przez organizm. Łatwy w użyciu, może być naprawdę przydatny przy wystąpieniu sygnałów zbliżającego się kurczu.

Profilaktyka ? podstawą!

Jak w wielu innych sprawach, i tu profilaktyka jest najskuteczniejszą formą przeciwdziałania kurczom. Aby zapobiec kurczom w trakcie aktywności fizycznej, przyjmuj na 3 dni przed planowanym wysiłkiem ANTICRAMP, zawierający optymalną proporcję minerałów (sód, wapń, potas i magnez) oraz karnozynę, substancję obniżającą poziom kwasu mlekowego.

Zadbaj o energię!

Przygotowując się do wysiłku, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia kurczów , musimy zadbać o bardzo ważną rzecz -  maksymalne zaopatrzenie w energię! Glikogen, związek będący magazyn glukozy w mięśniach i wątrobie, stanowi bezpośrednie źródło energii dla pracy mięśni. Jego ilość wpływa bezpośrednio na czas trwania wysiłku. Gdy poziom glikogenu ulega znacznemu obniżeniu, czeka nas zmęczenie mięśni, a kurcz nie każe na siebie długo czekać. Kiedy dojdzie już do takiej sytuacji, można się ratować spożyciem szybko przyswajalnych węglowodanów prostych. Polecamy żel energetyczny CARBOSNACK. Bezpośrednio po wysiłku organizm odbudowuje rezerwy energetyczne na przyszły wysiłek. Warto wówczas sięgnąć po produkty: REGENER lub ENDURO GAINER, dzięki którym dostarczysz materiał do odbudowy glikogen oraz stworzysz najlepsze warunki dla regeneracji mięśni.

Jeśli zastosujesz się do wszystkich zasad suplementacji, niedogodności związane ze zmęczeniem mięśni i kurczami nie zepsują radości, jaką przynosi aktywność fizyczna.

Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce