Najlepiej mało siedzieć i dużo się ruszać


Opublikowane w czw., 07/04/2016 - 08:59

Ten temat powraca w badaniach naukowych jak bumerang. Uczeni nie mogą się zgodzić czy siedzenie zabija, czy jednak tylko osłabia zdrowie. Czy lepiej jest skracać czas spędzany na siedząco, czy może wydłużać czas poświęcany aktywności fizycznej?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Tym razem swój głos w temacie zabrali badacze z Uniwersytetu w Lancaster i doszli do wniosku, że ważny jest zarówno czas spędzany w ruchu jak i ten nieaktywny.

W ramach badania przeanalizowali dane 2131 Brytyjczyków powyżej 18 roku życia, dzieląc ich na cztery grupy. W pierwszej grupie znalazły się osoby bardzo aktywne i jednocześnie krótko siedzące. Do kolejnej grupy zostały zaliczone osoby fizycznie aktywne, ale jednocześnie spędzające długie godziny na krześle. Ich wyniki porównano z nieaktywnymi i jednocześnie krótko siedzącymi oraz z prowadzącymi siedzący tryb życia i nieaktywnymi fizycznie.

Okazało się, że osoby bardziej aktywne fizycznie, były zdrowsze od nieaktywnych bez względu na to, jak długo siedziały w ciągu dnia. Naukowcy wyciągnęli z tego wniosek, że aktywność fizyczna w jakimś stopniu może przeciwdziałać negatywnym skutkom siedzącego trybu życia. Na potrzeby tego badania przyjęto, że aktywni są ci, którym udaje się spędzić w ruchu 150 minut tygodniowo.

Jednak samo skracanie siedzenia w ciągu dnia też nie jest bez znaczenia. W grupach, które krócej siedziało stwierdzono niższy poziom cholesterolu i to nawet wtedy, gdy nie były to osoby aktywne fizycznie

IB

źródło


Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce