Psycholog radzi: zmień perspektywę, krok pierwszy


Opublikowane w wt., 02/04/2013 - 09:00

To, w jaki sposób myślimy o rzeczywistości i werbalizujemy nasze myśli, wpływa znacząco na naszą motywację do działań, by zmieniać rzeczywistość i podejmować ku temu wysiłek, także w bieganiu.

Bardzo często mówimy ?muszę??. Taki sposób wyrażania się i myślenia z góry mówi nam, że poczucie sprawstwa i decyzyjności w danej kwestii leży poza nami. A więc coś jest nam narzucone, mamy negatywny stosunek do niej. Nie służy to budowaniu motywacji.

Oczywiście istnieje coś takiego jak motywacja zewnętrzna, jednak o wiele lepsza i trwalsza jest motywacja wewnętrzna, czyli taka, która wypływa z naszej woli i chęci.

Jak zmienić naszą perspektywę i postawę z ?musieizmu? na motywację wewnętrzną?

Proponuję proste ćwiczenie. W tym celu przygotujcie sobie długopis i kartkę papieru. Następnie wypiszcie wszystkie rzeczy, które MUSICIE, zaczynając od słowa MUSZĘ. Np.:

  • Muszę zacząć biegać.

  • Muszę zwiększyć dystanse.

  • Muszę zmobilizować się do porannego biegania.

  • Muszę aktywniej spędzać wolny czas.

  • Muszę się rozwijać zawodowo.

  • ?

Znane nam przykłady? Jak często właśnie w ten sposób się wyrażamy o naszych postanowieniach, celach?

Jeśli już je wypisaliśmy na kartce, przekreślmy słowo MUSZĘ i zamieńmy je na NIE CHCĘ. Następnie przeczytajmy głośno.

  • Nie chcę zacząć biegać.

  • Nie chcę zwiększyć dystansu.

  • Nie chcę zmobilizować się do porannego wstawania.

  • Nie chcę aktywnie spędzać czasu.

  • Nie chcę się rozwijać zawodowo.

  • ?

Jak to brzmi? Budzi się sprzeciw wobec takiego stwierdzenia? W ilu przypadkach doszliśmy do wniosku, że jednak nie musimy, a jednak chcemy?

Takie podejście o wiele bardziej sprzyja osiąganiu celów poprzez uświadomienie sobie wewnętrznego źródła motywacji, zmianę perspektywy.

A więc co musicie, a co CHCECIE?

Łukasz Mikołajuk

psycholog
lukaszmikolajuk@gmail.com

Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce