Siedzący tryb życia a bieganie. Zadbaj o zdrowie


Opublikowane w pon., 04/07/2016 - 10:03

Siedzenie zagraża naszemu życiu i to nie tylko w formie drobnych dolegliwości bólowych. Ostatnie badania pokazuję, że zbyt dużo siedzenia przyczynia się do wielu chorób, a najpowszechniejsze z nich to otyłość i cukrzyca. Typowy siedzący pracownik biurowy cierpi na więcej dolegliwości ze strony układu mięśniowo-szkieletowego niż inni pracownicy wykonujący pracę ciężką fizyczną. Krzesło jest Twoim wrogiem i dosłownie zabija Twoje ciało.

„Może słyszałeś już, że siedzenie jest jak palenie papierosów. Dlatego, że siedzenie skraca przewidywaną długość życia, podobnie jak palenie”.

W swojej najnowszej książce dr Kelly Starrett „Deskbound. Standing up to a sitting world” (wolne tłumaczenie: „Przywiązany do biurka. Powstanie z siedzącego świata”) podejmuje szczegółowy plan walki o przetrwanie naszego siedzącego społeczeństwa.

Książka ukazała się w kwietniu 2016, liczy 367 stron, a wydana została przez wydawnictwo Victory Belt Publishing w Las Vegas.

Dr Kelly Starrett znany jest u nas z dwóch pozycji przetłumaczonych na język polski pozycji; „Bądź sprawny jak lampart” i „Gotowy do biegu”. Dr Starrett to amerykański trener i fizjoterapeuta. Prowadzi stronę internetową MobilityWOD.com, na której dzieli się swoim podejściem do ruchu, mechaniki i mobilności, opartą na przekonaniu, że każdy człowiek powinien nie tylko umieć prawidłowo się poruszać, ale także diagnozować i usuwać podstawowe niedomagania swojego ciała.

Dr Starrett obserwował ćwiczących w jego studio sportowców amatorów. Niektórzy z nich pomimo właściwych treningów, regeneracji i diety nie osiągali postępów. Odkrył wtedy, że poza treningiem spędzają oni codziennie 12-14 godzin w pozycji siedzącej za biurkiem.

Niestety ćwiczenia, nawet intensywne, nie naprawią szkód wyrządzonych przez siedzenie i przez to, jak zachowujemy się przez pozostałe 23 godziny w ciągu dnia. Konieczna jest bieżąca aktywność.

Problem z siedzeniem jest taki, że wydaje się tak naturalne i niewinne. Siedzenie jest jak z jedzenie chipsów: rzadko robimy to z umiarem.

Kiedy siedzisz cały dzień, po prostu nie ruszasz się wystarczająco. Kiedy siedzimy długo, nasze ciało pozostaje w wymuszonej pozycji. Mięśnie dolnej części ciała są nieaktywne. Jednocześnie automatycznie przyjmujemy pozycję , w której nie używamy istotnych mięśni i powięzi, które stabilizują nasze ciało. To prowadzi do kompromisu w jego funkcjonowaniu i szeregu problemów ortopedycznych, jak dysfunkcje pleców, szyi, dna miednicy, zespół cieśni nadgarstka.

Dr Starrett daje 4 podstawowe rady, które szczegółowo omawia w swojej książce:

  • eliminuj siedzenie, jak tylko jest to możliwe.
  • na każde 30 minut siedzenia poruszaj się co najmniej 2 minuty.
  • dbaj o właściwą pozycję ciała i technikę ruchu, kiedy tylko możesz.
  • prowadź serwisowanie swojego ciała przez 10-15 minut dziennie.

Dla mnie szczególnie wartościowe są szczegółowe rady i opisy prawidłowego ruchu odnośnie schylania się, chodzenia, siadania i wstawania i oczywiście podstawowych: siedzenia i stania.

Zastosowałam też skutecznie rady dotyczące długiego prowadzenia samochodu.

Joanna Wróblewska, Ambasadorka Festiwalu Biegów


Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce