Sport: złoty środek na wzmocnienie pamięci


Opublikowane w pon., 20/06/2016 - 12:27

Jak szybko i skutecznie zapamiętać nauczony materiał? To odwieczne pytanie, które zadają sobie uczniowie i studenci w okresie sesji egzaminacyjnej. Jedni przed snem chowają książki pod poduszką, inni zajadają się gorzką czekoladą. Tymczasem okazuje się, że jest jeszcze jeden, prawdopodobnie lepszy sposób. To ćwiczenia fizyczne wykonywane bezpośrednio po zakończeniu nauki.

Jak donosi specjalistyczne czasopismo „Current Biology” holenderscy naukowcy z Uniwersytetu im. Radbouda w Nijmegen przeprowadzali badania, podczas których zespół dr Eelco van Dongena badał wpływ aktywności fizycznej na pamięć długotrwałą.

W eksperymencie uczestniczyło 72 ochotników, których poproszono, by w ciągu 40 minut nauczyli się kojarzenia 90 obrazków z określonymi miejscami. Następnie uczestnicy badania zostali podzieleni na trzy grupy. Jedna część z nich wykonywała ćwiczenia fizyczne zaraz po zakończeniu nauki, druga robiła to dopiero cztery godziny później, a pozostali nie podejmowali żadnej aktywności. Ćwiczenia polegały na 35-minutowym treningu interwałowym na rowerze stacjonarnym. Dwa dni później osoby badane poddawano testowi na sprawdzenie pamięci. Wykonywano im m.in. badanie obrazowe mózgu, czyli tzw. rezonans magnetyczny.

Po zakończeniu doświadczenia okazało się, że osoby, które rozpoczęły trening po upływie czterech godzin od zakończenia nauki lepiej pamiętały materiał od tych, które podjęły ćwiczenia od razu lub w ogóle nie uprawiały sportu. Co więcej u tych osób ślady pamięciowe w rejonie hipokampa mózgu były wyraźniej i bardziej precyzyjnie zarysowane.

- Nasze wyniki sugerują, że odpowiednio zaplanowane ćwiczenia fizyczne mogą poprawić pamięć długoterminową oraz wydobyć potencjał ćwiczeń w edukacji i leczeniu klinicznym – stwierdził Guillen Fernandez.

Na razie nie wiadomo dokładnie, dlaczego ćwiczenia odłożone w czasie tak wpływają na pamięć. Wcześniejsze badania na zwierzętach sugerowały jednak, że naturalne związki chemiczne występujące w organizmie człowieka takie jak aminy katecholowe (dopamina i noradrenalina) wspomagają konsolidację pamięci, a jedynym ze sposobów na podwyższenie ich poziomu jest właśnie wysiłek fizyczny.

Źródło: http://www.bbc.com/

MGEL

 

 

Polecamy również:


Podziel się: