Czy bieganie jest zdrowe dla dzieci?


Opublikowane w czw., 18/07/2013 - 13:27

Czy bieganie jest na pewno zdrowe dla naszych dzieci, czy może lepiej zasugerować dziecku inny rodzaj sportowej aktywności?

Bieganie to jedna z najbardziej naturalnych aktywności dzieci. Każdy rodzic wie, że pierwsze kroki malucha to naturalne przygotowanie, można powiedzieć - rozgrzewka przed regularnym, spontanicznym treningiem biegowym. Każdy na pewno widział radośnie ?truchtającego? malucha i z zadyszką podążającą za nim mamę, lub z trudem nadążającą babcię. Ruch, aktywność fizyczna to wrodzona cecha każdego ludzkiego organizmu. Nasz organizm instynktownie potrzebuje ruchu do rozwoju.

Dlaczego warto przekonać dziecko do biegania

Ale dlaczego właśnie bieganie miałoby być sportem, do którego powinniśmy przekonywać swoje dziecko? Uprawianie wszelakich sportów ma swoje zalety. Niestety w wielu z nich, aby w pełni rozwinąć swoje możliwości potrzeba długich treningów, aby stawać w konkursach i turniejach - wielu godzin ćwiczeń. Inaczej jest natomiast w przypadku biegania. Bieganie to stosunkowo łatwy (i co ważne tani) sport, którego trenowanie możemy zacząć niemalże w każdym wieku - jeżeli nie ma przeciwwskazań treningi można rozpocząć już w wieku 4 lat. Zaletą tego sportu jest również to, że możemy go uprawiać wspólnie  z najmłodszymi członkami rodziny.

Wśród wielu korzyści z biegania - wymienię najważniejsze z punktu widzenia dbania o zdrowie naszych dzieci.
Regularne treningi wzmacniają układ odpornościowy.  Zwiększą zdolność organizmu do walki z chorobami. Dzieci, które trenują są mniej podatne na przeziębienia, alergie i inne choroby, w tym też przewlekłe ? jak choćby nowotwory. Jak wiele sportów, bieganie poprawia sprawność fizyczną, rozwija mięśnie, wpływa też korzystnie na rozwój struktury kości. Sprawność fizyczna naturalnie podnosi u dzieci poczucie własnej wartości,  pewność siebie, ułatwia naukę kolejnych, nowych sportów, poprawia koordynację, ćwiczy zmysł równowagi.

Niezliczone zalety biegania

Bieganie zapobiega otyłości, chorobom związanym z nadwagą, cukrzycą typu 2. Jeżeli jako dziecko uprawiamy sporty, w dorosłym życiu nasz organizm będzie miał lepszą kontrolę nad spalaniem tłuszczów, walki z tkanką tłuszczową. Ćwiczenia zwiększają  przepływ krwi. Krew transportuje wszystkie niezbędne substancje odżywcze w tym jedną z najważniejszych, czyli tlen. Dotleniony organizm ma więcej energii, mózg lepiej pracuje, lepiej i szybciej zapamiętuje.

Zwiększony przepływ krwi ma również duże znaczenie w oczyszczaniu i transporcie produktów ubocznych. Aktywność fizyczna sprzyja oczyszczaniu z toksyn i materiałów ubocznych przemiany materii. Uprawianie sportów, w tym biegów, na świeżym powietrzu ułatwia zasypianie, eliminuje bezsenność.

Jakie są niebezpieczeństwa

Rozpoczęcie treningów to również wartościowy bodziec do wspólnego spędzania czasu, planowania wypraw biegowych. Myślę, że lista zalet treningów biegowych z dziećmi jest jeszcze długa. Czy więc słuszne są obawy, uwagi na które możemy się natknąć przeglądając strony dotyczące biegów z dziećmi? Czy treningi biegowe mogą być niebezpieczne dla dzieci?

Prawdą jest że rozwijający się organizm jest bardziej wrażliwy, a kontuzje w młodym wieku mogą doprowadzić do trwałych uszkodzeń. Co więcej, organizm dziecka nie radzi sobie z gospodarką cieplną tak dobrze jak organizm ludzi dorosłych - dlatego nie należy zachęcać dzieci do biegania w bardzo wysokich lub bardzo niskich temperaturach. 

Dlatego oczywiście trzeba uważać i słuchać dzieci. Podobnie jak w przypadku dorosłych - jeżeli nie przesadzamy z treningami (nie są one za częste, za długie, zbyt męczące) - planujemy je razem z dzieckiem, a Ono chce biegać i nie stawiamy mu zbyt wygórowanych celów- nie powinniśmy się obawiać skutków ubocznych.

Źródła:

betterhealth.vic.gov.au
gottarunkids.com
portal.abczdrowie.pl

 

Polecamy również:


Podziel się: