Zapisać dziecko do klasy sportowej czy nie?

 

Zapisać dziecko do klasy sportowej czy nie?


Opublikowane w wt., 26/08/2014 - 13:27

Sport to zdrowie. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju młodych organizmów. Ponieważ wiele uwagi poświęca się jakości i ilościom zajęć wychowania fizycznego w szkołach – opinie nie są niestety pozytywne – rodzice rozważa, a wielu zapisuje dzieci do klas sportowych. Czy warto?

Zgodnie z definicją Ministerstwa Edukacji Narodowej*, klasy sportowe to „oddziały, w których prowadzone jest szkolenie sportowe w jednej lub kilku dyscyplinach sportu, w kolejnych co najmniej trzech klasach danego typu szkoły”. W planie lekcji takiej klasy powinno się znajdować „co najmniej 10 godzin zajęć sportowych w tygodniu”, czyli o 7 więcej niż w klasie ogólnej.

W zależności od szkoły dzieci mają do wyboru pływanie, piłkę nożną, piłkę ręczną czy siatkową, biegi, a nawet mniej popularne dyscypliny jak, szermierka, jazda na łyżwach. Celem organizowania takich oddziałów jest szkolenie młodzieży szczególnie uzdolnionej fizycznie. Choć z założenia do takich klas powinny być prowadzone egzaminy sprawnościowe, to w praktyce liczą się przede wszystkim zdrowie, chęci rodziców i samego dziecka. Bardzo często równie ważne są wyniki w nauce oraz zachowanie. Prawdopodobnie dlatego, jak pokazują badania, tak niewielu uczniów, takich klas zostaje sportowcami w dorosłym życiu.

Czy więc warto posyłać dziecko do klasy sportowej?

Zdania na ten temat są podzielone zarówno po stronie rodziców, jak i uczniów. Lektura internetu wskazuje, że rodzice obawiają się, że treningi w trakcie lekcji i następujące po nim zmęczenie organizmu, spowodują pogorszenie wyników w nauce dziecka. I że klasy są jednorodne (chłopcy, dziewczynki) a uczniowie mieszkają w różnych miejscach miasta. Dzieci natomiast uważają, że cierpi na tym ich życie towarzyskie. Ale jest też duża grupa zwolenników takich klas. Sport to kariera, sporto to pieniądze w dorosłym życiu – i takie wpisy znaleźliśmy w sieci.

Aby uniknąć rozczarowania ważne jest, by po stronie dziecka nie było wątpliwości. Choć 10 godzin WF-u w tygodniu może wydawać się sporą dawką ruchu, wcale tak nie jest. Specjaliści zalecają dzieciom w wieku przedszkolno – szkolnym do 60 do 90 minut aktywności fizycznej dziennie. Wskazują, że wbrew pozorom dzieci, które mają więcej ruchu, mimo wysiłku jaki w niego wkładają, uczą się szybciej. Jest to bezpośrednio spowodowane pobudzeniem układu krążenia i lepszym dotlenieniem mózgu.

Dziś już nawet programy rządowe, choć dopiero w kilku krajach – m.in. Stanach Zjednoczonych, zalecają, by każde dziecko miało codziennie conajmniej godzinę zajęć sportowych w ramach edukacji szkolnej. Ma to na celu poprawę ich zdrowia oraz walkę z rosnącą epidemią otyłości.

Decyzja o zapisaniu dziecka do klasy sportowej powinna być dobrze przemyślana. Przy jej podejmowaniu należy wziąć pod uwagę przede wszystkim zainteresowania dziecka. Zdarza się bowiem, że to opiekunowie z różnych powodów np. niska liczebność klas, wysoki poziom nauczania, własne niezrealizowane ambicje, zapisują swoją pociechę do takiej klasy.

Przede wszystkim należy pamiętać, że uczęszczanie dziecka do klasy sportowej to nie tylko 10 dodatkowych godzin zajęć ruchowych tygodniowo. To także regularne zajęcia ogólnorozwojowe jak basen czy biegi, realizowane często po godzinach nauki. To również obowiązkowe treningi w weekendy przed zawodami i wyjazdy na obozy kondycyjne.

Korzyści są nie do przecenienia większość dzieci, które uczęszczały do klas sportowych lub regularnie trenowały jakiś sport, osiągają bardzo dobre wyniki w nauce. Na co dzień są dobrze zorganizowane, bo muszą nauczyć się godzić treningi z nauką, obowiązkami domowymi i życiem prywatnym.

Starty w zawodach, rywalizacja i współzawodnictwo przekładają się zaś na ich zwiększoną determinację w dążeniu do założonych celów i sprawne funkcjonowanie pod presją. Zwycięstwa dodają pewności siebie, przegrane natomiast uodparniają na ewentualne życiowe porażki. Współpraca w grupie podczas zawodów w przyszłości na pewno zaprocentuje też lepszymi kontaktami międzyludzkimi.

*Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego.

MZ

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

 

 

 

 

 

 

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Fundacji BZ WBK.

Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce