Bieganiem łatwiej pokonać palenie


Sposobem na rzucanie palenia może być bieganie w grupie. Tak twierdzą w Kanadzie, gdzie w 2016 r. wprowadzili 10-tygodniowy program „Run for Quit”. Jego uczestnicy, kanadyjscy palacze uczestniczą w wykładach, mają do dyspozycji indywidualne wsparcie telefoniczne, a przede wszystkim stawiają pierwsze kroki jako biegacze. Nieodłączną częścią programu jest trening, który ma doprowadzić do umiejętności pokonania 5 km biegiem.

Badając rezultaty tego programu, naukowcy obserwowali 168 palaczy. Niestety nie wszyscy mieli dość siły, by walczyć z nałogiem za pomocą aktywności fizycznej. Do końca programu dotrwało 72 uczestników. Wśród nich 37 osób zapaliło ostatniego papierosa w trakcie trwania „Run for Quit”.

Gdy naukowcy powtórzyli badania po 6 miesiącach od zakończenia programu, liczba niepalących wzrosła. Co więcej, gdy wzięto pod uwagę osoby, którym udało się znacząco ograniczyć palenie, okazało się, że pozytywne skutki walki z papierosami za pomocą biegania, odczuło ponad 90 proc tych, którzy dotrwali do końca programu.

Warto podkreślić, że naukowcy nie opierali się na deklaracjach uczestników. Informacje o ograniczeniu lub rzuceniu palenia weryfikowali za pomocą urządzenia sprawdzającego poziom tlenku węgla w wydychanym powietrzu.

Dodatkową korzyścią programu była poprawa zdrowia psychicznego uczestników i zwiększenie zainteresowania aktywnością fizyczną. Pół roku po zakończeniu eksperymentu, 20 proc jego uczestników nadal biegało 3 razy w tygodniu.

W założeniach Run for Quit nie ma presji.Uczestnicy są zachęcaniu do podejmowania wysiłku. Jeśli nie uda im się rozstać z papierosami za pierwszym razem, mogą kontynuować próby w kolejnych edycjach.

Program okazał się na tyle skuteczny, że w 2018 r. obejmie już 100 lokalizacji.

IB

źródło

Polecamy również:


Podziel się: