Buty na zimę

 

Buty na zimę


Opublikowane w pt., 21/12/2012 - 09:06

Korzystając z przyjścia zimy i co się z tym wiąże? śniegiem, lodem, błotem chciałbym poruszyć problem doboru obuwia w tych warunkach.

Buty, to takie nasze opony w samochodowe?

W okresie zimowym jednym z problemów odpowiedniego doboru sprzętu jest odpowiednio trafna decyzja co do zakupy czy tez eksploatowania odpowiedniego obuwia. Dziś parę cennych wskazówek, jak tego dokonać i czym się kierować.

Podczas poruszania się biegiem, czy marszem pierwszą częścią stykającą się z podłożem jest but, a dokładniej jego podeszwa-bieżnik. Dlatego ważne jest, aby była odpowiednio dobrana do podłoża i warunków na nim panujących. Podobnie, jak w okresie zimowym zmieniamy opony na ?zimówki?, warto też zmienić buty na takiego typu. Podczas jazdy samochodem sama temperatura ma znaczenie, a podczas biegania od samej temperatury będzie ważniejsze podłoże i to co się na nim znajduje.

Podczas niskich temperatur zarówno opona letnia, jaki i guma użyta w obuwiu do biegania może zachowywać się podobnie. Jeśli stwardnieje (poprzez temperaturę powietrza czy też temperaturę śniegu, lodu (nawierzchni) zostajemy narażenie na poślizg, a co za tym idzie mniejsze bezpieczeństwo podczas biegania i mniejszy komfort. Uwagę zwraca nam tez śnieg, którego niejednokrotnie jest bardzo dużo. Jest wiele rodzajów gum, miększych twardszych bardziej lub mniej odpornych na ścieranie. Dlatego też, producenci projektując buta i wychodząc naprzeciw potrzebom muszą odpowiednio ?mieszać? te proporcje. Często używa się dość twardej bumy węglowej tam, gdzie mamy większe tarcie, gdzie pierwsza styka się powierzchnia z podłożem, co powoduje mniejsze zużycie bieżnika, ale też but jest bardziej ślizgający się.  Dlatego na czubku, gdzie następuje odbicie pożądany jest materiał dość miękki, aby się nie ślizgał, ale również odporny na ścieranie i tu potrzebny jest kompromis.. Tam, gdzie dochodzi dodatkowo do amortyzacji, można użyć trochę trwalszej a przez to i cięższej gumy.

Kolejnym problemem jest zachowanie się podeszwy w warunkach, gdzie mamy do czynienia z większą ilością śniegu. Tu rolę przejmuje bieżnik a raczej jego głębokość. Podobnie jak w samochodach, im głębszy tym lepszy. Ale przecież nie można go nieskończenie powiększać, gdyż but będzie ciężki a dodatkowo wyglądał by mało ciekawie oraz a co jeszcze za tym idzie powodowałby iż stopa będzie umieszczona wysoko od podłoża i przez to mało stabilna. Wyższy bieżnik a co za tym idzie również mniej elementów (kołków) w podeszwie pozwoli na mniejsze zabijanie się jej śniegiem i utratę walorów. Tutaj amortyzacja ma mniejsze znaczenie, przegrywając z przyczepnością i komfortem. Jeśli już idziemy dalej i z dużej ilości śniegu zrobi się ubita i śliska nawierzchnia a kolejnym etapem może być lód to jesteśmy zmuszeni poszukać butów z?kolcami. Podobnie jak się ma to w oponach samochodów które poruszają się w Skandynawii, czy Rosji albo założone na nie łańcuchy. U nas ten drugi element raczej odpada, bo jak ale kolce można użyć. Można zamontować je sobie albo samemu albo poszukać modelu, który już takie ma. Komfort-trochę jak dla mnie wątpliwy. O tym w dalszej części tekstu.

Kolejnym problemem jest materiał jaki zabezpiecza nas przed warunkami panującymi zimą. Mam tu na myśli wierzchnią część obuwia, wykonaną często z cienkich, przewiewnych oraz  przemakalnych materiałów ? takie  najczęściej występują w obuwiu przeznaczonym do biegania nazwijmy je całorocznego. I tu znów odniosę się do porównania z oponami. Kiedyś występowały opony typu uniwersalne. Ja je nazywałem nijakie - ani na lato ani na zimę, gdyż w jednych i drugich warunkach miały wiele wad. Podobnie ma się sprawa obuwia.
Wiele jednak firm, posiada w swym asortymencie buty typu ?zimówki? w których można biegać podczas niskich temperatur, gdy pada śnieg, śnieg z deszczem, czy na podłożu po którym biegamy mamy błoto pośniegowe czy też nawet lód.

Co mógłbym zaproponować, co miałem przyjemność mieć w ręce czy przede wszystkim na nogach

MIZUNO ASCEND 6 ? but na warunki, gdzie jest dość mokro, ma membranę zapewniającą zabezpieczenie przed przemakaniem, średnio wysoki bieżnik i dobra amortyzacja. Guma jest pośrednia, pozwalająca na bieganie zarówno na twardej nawierzchni jak i płytkim śniegu. Dobrze amortyzujący i stabilizujący stopę. Miałem w ręce ?próbkę? Ascend 7 -bardziej odważny kolorystycznie, minimalnie lżejszy oraz agresywniejszy bieżnik ? POLECAM. (zdjęcie http://f-h-e.com.au)

ASICS GEL- ARCTIC 4 GTX ? but który ma możliwość wkręcenia kolcy w podeszwie. Posiada zabezpieczenie przed przemakaniem-membrana GORE-TEX w cholewce. Wysokość bieżnika nie za wysoka, porównywalna z Mizuno Ascent. Raczej buta stosujmy z kolcami, gdyż uszkadza się gniazda biegając bez nic i zabijają się piaskiem, drobnymi kamieniami i problem z wkręceniem a na pewno pochłania czas czyszczenie. Polecam na ubitą i zmrożoną nawierzchnię. (zdjęcie http://www.marathon.se)

Salomon XT Wings 3 ? but nie ma głębokiego bieżnika, ale poradzi sobie. Może być wykorzystywany dość uniwersalnie. Guma średnio miękka. Nie miałem przyjemności biegać w nich w ciężkim terenie. Ładna kolorystyka, szczególnie czarno-czerwony. Może trochę przemakać, choć system bezszwowy zmniejsza taką możliwość. (zdjęcie http://www.deportesnomadas.com)

INOV-8 MUDCLAW 300 But który jest wyposażony w bardzo wysoki bieżnik i miękką gumę, co powoduje bardzo dobrą przyczepność oraz komfort w bieganiu po głębszym śniegu. Zważywszy na niego właśnie, but ten nie jest tak bardzo narażony na ścieranie. Chyba, ze używamy go do biegania po dość twardej nawierzchni. Bardzo fajnie biegało się szczególnie po świeżym kopnym śniegu.(zdjęcie http://www.zappos.com)

ICEBUG PYTHO 2 ? But posiadający kolce, przez co dobrze trzyma się na wyślizganym terenie, ale niestety nie ma membrany i ma tendencje do przemakania, gdy jest dość mokro. Guma dobra, bieżnik średniej wysokości. Dobrze powinien radzić sobie w śniegu. (foto dipity.com)

Adidas Adizero XT 3 ? Agresywny bieżnik, guma Continental odporna na ścieranie, ale średniej twardości. Dzięki zastosowanie siatki wewnętrznej CoolEver Mesh zapewnia wentylację i suchość stóp. But fajny z niebyt dużą amortyzacją. (zdjęcie www.bike24.com)

Na pewno buty są bardzo ważnym elementem w bieganiu w warunkach zimowych. Należy dopasować go do warunków w jakich będziemy trenować i co oczekujemy od buta. Nie bez znaczenia poza przyczepnością i odpornością na przemakanie jest w dalszym ciągu amortyzacja i waga.
Mam nadzieje, że przedstawiając Wam kilka modeli buta, coś każdy dla siebie wybierze. Nie bez znaczenia będzie również cena. Nie zapominajmy jednak, że odpowiednie biegowe ?zimówki? to bezpieczeństwo, komfort oraz przyjemność pokonywania kilometrów w śnieżnej bieli.
Do zobaczenia na trasach. Będę raczej szedł, choć można mnie również spotkać biegającego, szczególnie kiedy warunki pogodowe (duży śnieg, ślisko, czy też błoto pośniegowe) nie pozwalają iść szybciej niż niejeden chciałby biec, jak mówią słowa jednego z utworów grupy Feel

 

Grzegorz Sudoł
http://www.grzegorzsudol.pl/

Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce