Czasem nudzi cię bieganie? Jak urozmaicić trening


Opublikowane w pt., 20/09/2013 - 14:42

Co robić, gdy z czasem bieganie zacznie nas nudzić? Trening wydaje ci się monotonny, a codzienna rutyna nie mobilizuje do wyjścia z domu? Jak radzić sobie z nudą podczas biegania? Oto kilka naszych podpowiedzi 

Audiobooki

Najprostszy sposób, żeby podczas biegania zapomnieć o… bieganiu. Muzyka czasem nie wystarcza, bo choć do głowy wpadają różne dźwięki, mózg nadal jest w stanie „myśleć swoje”. Przy słuchaniu książki jest już trudniej – nie można ani przez chwilę przestać się skupiać na treści. Dzięki temu zapominasz o tym, że łydki palą, a do domu jeszcze daleko. Przeniesiesz się w inną rzeczywistość, a trening minie, zanim się obejrzysz! Jeśli dodatkowo obiecasz sobie, że słuchasz audiobooków tylko podczas biegania – będziesz mieć świetną motywację do wyjścia na trening.

Bieganie w towarzystwie

Jednym pomaga, innym przeszkadza. Jednak nawet jeśli na co dzień lubisz bieganie w samotności, nie zaszkodzi, jeśli od czasu do czasu umówisz się z kimś na wspólny trening. Najlepiej na easy run lub długie wybieganie, żeby mieć szansę porozmawiać. Dzięki temu zapomnisz o bólu mięśni podczas biegu, a dodatkowo na pewno nie odpuścisz treningu – przecież się umówiłeś!

Bieganie po schodach

Towerruning to co prawda jeszcze niezbyt popularna dyscyplina w naszym kraju, ale zebrała już rzeszę swoich zwolenników. Bieganie po schodach to doskonały pomysł na przełamanie rutyny w swoim planie treningowym. Wystarczy klatka schodowa (najlepiej z oknami, i to otwartymi!) i kilka pięter. Szybkie wbiegnięcie na dziesiąte piętro kilka razy to doskonały sposób na trening beztlenowy.

Zawody jako forma treningu

Weekendowy start w wyścigu wcale nie musi przynieść ci nowej życiówki. Jeśli w planie na sobotę lub niedzielę masz trening szybkościowy – znajdź jakiś bieg na 5 km w swojej okolicy. Długie wybieganie? Wybierz lokalny półmaraton. Na zawodach nie zawsze musisz dać z siebie wszystko, ale jest pewne, że atmosfera startowa sprawi, że dasz z siebie więcej niż na treningu. Dobre urozmaicenie, a dodatkowo po przekroczeniu mety będziesz z siebie bardziej zadowolony niż po skończeniu zwykłego treningu!

Fartlek

Fartlek oznacza dosłownie „zabawę z prędkością”. To jednostka treningowa, która kształtuje wytrzymałość i szybkość poprzez częste zmiany tempa, intensywności i długości pokonywanych odcinków. Na czym polega fartlek w praktyce? Wyjdź na trening i nie planuj trasy. Co jakiś czas wymyślaj sobie punkty, do których pobiegniesz szybciej – np. do najbliższej latarni biegnę na maksa. Możesz wybierać dalsze punkty – wtedy biegnij szybko, ale nie z maksymalną intensywnością, albo bliższe – wtedy krótkie odcinki staraj się pokonywać naprawdę szybko. Nie zapominaj o robieniu wolniejszych przerw. I pamiętaj, że to zabawa!

Bieganie w trudnym terenie

Monotonne klepanie asfaltu lub dobrze znanych leśnych ścieżek warto raz na jakiś czas urozmaicić kompletną zmianą terenu. Wybierz miejsce o trudnym terenie – pagórki, piach, korzenie, mnóstwo liści – to wszystko będzie Twoim sprzymierzeńcem! To nie będzie szybki trening, a raczej techniczny. Staraj się pokonać sprawnie każdą przeszkodę. Wybieraj trudne do pokonania miejsca. To nie tylko wyzwanie dla głowy – przy okazji poćwiczysz też siłę biegową.

Ćwiczenia ogólnorozwojowe

Nie samym bieganiem człowiek żyje. Nie zapominaj o statycznych ćwiczeniach, które również są częścią treningu biegowego. Zamiast kolejny raz robić tę samą pętlę wokół osiedla – zostań w domu i poćwicz na podłodze. Zrób porządną serię rozciągania, porób brzuszki, wzmocnij mięśnie dwugłowe i czworogłowe uda. Przy okazji możesz obejrzeć film albo posłuchać audiobooka.

Inne dyscypliny

Nie ma co się ograniczać. Jeśli trening biegowy cię nuży, dorzuć sobie od czasu do czasu trening z innej dyscypliny. Basen, rower, siłownia, piłka nożna, badminton, siatkówka, łyżwy – wszystkie te sporty pozwolą wciąż ćwiczyć wydolność, a przy okazji zaangażujesz do pracy inne mięśnie niż zazwyczaj.

MS

Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce