Lekkoatletyka – sportowe hobby dla twojego dziecka


Opublikowane w pt., 22/02/2019 - 08:47

Lekkoatletyka to hobby, które często przeradza się w wieloletnią pasję. Świetnie sprawdzi się przede wszystkim u ruchliwych dzieci, które lubią przebywać na świeżym powietrzu. Pod pojęciem lekkoatletyki kryje się wiele dyscyplin wywodzących się jeszcze z greckich igrzysk olimpijskich, a wśród nich:

  • Biegi
  • Rzuty
  • Skoki

Już kilkulatki na lekcjach wf-u poznają poszczególne konkurencje w formie zabawy, dzięki czemu ćwiczą różne sekwencje ruchów i odkrywają swoje silne strony. Na kolejnym etapie sportowej edukacji twój mały atleta może rozwinąć swoje predyspozycje i wyspecjalizować się w konkretnej dziedzinie lub rozpocząć przygotowania do wieloboju.

W cieplejszych miesiącach treningi lekkoatletyczne odbywają się na świeżym powietrzu. Dzięki temu, dziecko regularnie przebywa na słońcu, a zarazem dotlenia się i wzmacnia swój system odpornościowy. Zadbaj o to, by twoja pociecha zawsze miała przy sobie wodę (przynajmniej 1,5 litra) oraz krem z filtrem UV. W ten sposób uniknie ona ewentualnego odwodnienia i oparzeń słonecznych. Nie wiesz, na co jeszcze zwrócić uwagę? Skorzystaj z przygotowanej przez nas listy rzeczy do spakowania na trening, a w mgnieniu oka sprawdzisz, czy w torbie sportowej twojej latorośli znajduje się wszystko to, co niezbędne.

Zalety zajęć lekkoatletycznych dla dzieci

Dzięki temu, że lekkoatletyka składa się z kilku stosunkowo zróżnicowanych dyscyplin, każdy mały sportowiec ma szansę znaleźć w niej coś, co szczególnie przypadnie mu do gustu. Bieganie, skakanie i rzucanie piłką to przecież elementy większości podwórkowych zabaw i chleb powszedni każdego energicznego brzdąca. Trening lekkoatletyczny bazuje na dotychczasowych zdolnościach motorycznych dziecka i pozwala precyzyjnie doskonalić konkretne schematy ruchowe. Jego głównym celem jest poprawa siły i wytrzymałości, ale w efekcie zwiększa się też szybkość i koordynacja ruchowa twojej pociechy. Wskutek regularnych treningów dziecko stopniowo zyskuje coraz lepszą kondycję fizyczną, potrzebną do współzawodnictwa w różnych dyscyplinach lekkoatletycznych.

  • Kiedy zacząć: ogólny trening lekkoatletyczny od 4-6 roku życia, specjalizacja w konkretnej dyscyplinie od 10-12 roku życia
  • Liczba jednostek treningowych: do 6 roku życia raz w tygodniu (60 min), od 6 roku życia 1-2 razy w tygodniu (60-90 min)
  • Rodzaje treningu: biegowy, siłowy, wytrzymałościowy, koordynacyjny (orientacja i równowaga), techniczny
  • Koszt: składka członkowska sekcji lekkoatletycznej 25-40 zł/rok
  • Koszt wyposażenia sportowego: buty do biegania dla dzieci ok. 120-320 zł lub buty z kolcami lekkoatletycznymi do biegania na bieżni ok. 200-350 zł
  • Popularność: W 2019 roku licencję Polskiego Związku Lekkiej Atletyki uzyskało 471 klubów regionalnych[2]. Większość z nich posiada sekcję dziecięcą lub młodzieżową. Dodatkowo, od 2016 r. ponad 180 tys. dzieci w wieku szkolnym zostało objętych akcją „Lekkoatletyka dla każdego”.

Przy wielu szkołach działają Ośrodki Lekkiej Atletyki, do których można zapisać dziecko już od 4 klasy szkoły podstawowej. W ramach programu „Lekkoatletyka dla każdego” twoja pociecha może 3 razy w tygodniu brać udział w treningach pod okiem jednego z licencjonowanych trenerów PLA.

Na samym początku swojej przygody ze sportem dzieci poznają poszczególne dyscypliny lekkoatletyczne w formie beztroskiej zabawy. Energiczne kilkulatki z tygodnia na tydzień zupełnie nieświadomie i bez większego wysiłku poprawiają swoją wytrzymałość, szybkość i zwinność. Szczególnie u maluchów, zabawy z elementami skoków, rzutów i biegu, w ekspresowym tempie doskonalą zdolności motoryczne, koordynację i siłę mięśni. Jednocześnie wykształca się u nich lepszy niż u rówieśników zmysł równowagi i orientacji w terenie.

Na tym jednak nie kończą się zalety lekkiej atletyki. Regularny ruch pomaga przeciwdziałać wadom postawy i dziecięcej otyłości – nieodłącznym plagom czasów laptopów i ipadów. Podczas treningów twoja latorośl rozwinie cechy charakteru przydatne nie tylko na hali sportowej. Wśród nich znajdą się zdolność koncentracji, cierpliwość i determinacja. Badania wykazują, że systematyczna aktywność fizyczna zwiększa również zdolności kognitywne dzieci[5], a co za tym idzie, ma bezpośredni wpływ na dobre wyniki w nauce. Dzięki uprawianiu lekkoatletyki twoje dziecko przekona się, jak ważna jest samodyscyplina i skupienie, a tym samym zacznie przynosić do domu jeszcze więcej piątek.

Sporą częścią treningu na bieżni lub w hali sportowej jest wyznaczanie celów i szacowanie swoich możliwości. By podołać tym wyzwaniom, mali atleci dość szybko stają się samodzielni i zaradni. Z drugiej strony przynależność do większego zespołu, np. w ramach sekcji lub klubu, rozwija kompetencje społeczne malucha oraz uczy empatii w stosunku do kolegów i koleżanek. Wspólny udział w sztafecie, wieloboju lub innych zawodach to świetna lekcja współpracy i podziału obowiązków. Jest tu też sporo miejsca na pozytywne emocje – przyjaźń, dzielenie się radościami smutkami i wymianę wskazówek treningowych. W lekkoatletyce, tak jak w wielu innych sportach, dużą rolę odgrywają zasady sportowej rywalizacji fair play. Podczas treningów dzieci uczą się, by odnosić się do innych zawodników z uwagą i szacunkiem, a także wspierać nawzajem w trudnych sytuacjach.


Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce