Wysiłek fizyczny przed snem nieszkodliwy, a nawet korzystny


Opublikowane w pon., 17/12/2018 - 14:34

Przekonanie, że wysiłek fizyczny podejmowany przed snem może utrudniać zasypianie i pogarszać jakość spania, jest szeroko rozpowszechnione wśród ćwiczących, ale także w środowisku naukowym. Tymczasem naukowcy ze Szwajcarii doszli do zgoła odmiennych wniosków. Gdy przeanalizowali raporty z 23 badań, zawierających dane uczestników nocnych treningów, stwierdzili, że jeżeli trening w ogóle ma wpływ na spanie, to jest to wpływ pozytywny.

Uczestnicy takich badań, w noc po treningu spędzali w fazie głębokiej 21,2% snu, podczas gdy bez treningu jedynie 19,9%. Różnica na pierwszy rzut oka wydaje się niewielka, ale zdaniem naukowców jest statystycznie istotna i co ważniejsze, ma przełożenie na regenerację śpiącej osoby.

Wysiłek fizyczny jest nieszkodliwy dla snu, o ile jego intensywność jest umiarkowana. Wyjątek stanowi trening o wysokiej intensywności podejmowany do godziny przed snem. Dzieje się tak dlatego, że godzina to za mało, by uspokoić rytm serca. Serce nadal bije szybciej niż w spoczynku. Jednocześnie naukowcy podkreślają, że negatywny wpływ treningu na sen odnotowali jedynie w jednym raporcie z badań. Nie zgodzili się również, że sam typ ćwiczeń może określać intensywność i nie odradzają biegania.

„Długie wybieganie czy dłuższa jazda na rowerze podpada pod wysiłek o średniej intensywności” - twierdzą autorzy opracowania. Nie ma więc powodu, by rezygnować z wieczornej przebieżki.

Bez względu na naukowe odkrycia, badacze przypominają, że każdy organizm reaguje inaczej i trzeba słuchać potrzeb własnego ciała, przed wprowadzeniem zmian.

IB

źródło


Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce