Żywieniowe kulisy projektu 26 maratonów w 26 dni

Żywieniowe kulisy projektu 26 maratonów w 26 dni


Gdy Vicky Weitz zgłosiła się do specjalistów z Human Performance Unit, postawiła przed nimi trudne zadanie. Mieli przygotować dla niej dietę, która pozwoliłaby jej trenować, zrealizować performance i dojść po tym do siebie. Artystka postanowiła przebiec 26 maratonów w 26 dni na trasie o długości jednej mili.

Doświadczenie biegowe Weitz, a zwłaszcza tak wymagającym dystansie, nie było duże. Podczas pierwszej wizyty u specjalistów miała 38 lat. Ważyła 65 kg przy wzroście 165 cm. Jej cele były nie tyle sportowe, co artystyczne, dlatego nie nastawiała się na czas ani żaden wynik. Swoje 26 maratonów kończyła średnio z wynikiem 6:21:55, a najgorszy wynik, jaki osiągnęła to 7:30:00.

Vicky dla specjalistów stała się przypadkiem naukowym, na którym sprawdzili, czy zalecenia dietetyczne dla sportowców są słuszne i czy dla biegaczki-amatorki dieta ma znaczenie. Z artystką spotkali się trzykrotnie.

Podczas pierwszego spotkania w oparciu o wiedzę naukową został przygotowany plan posiłków dostosowany do treningu obejmującego 90 minut biegania dziennie przez 6 dni w tygodniu. W zaleceniach znalazło się m.in. 30-60g węglowodanów na każdą godzinę treningu, suplementacja witaminy D i przyjmowanie probiotyków.

>> Bieg 7 Dolin 100 km - medal, koszulka finiszera... <<

Podczas drugiej wizyty biegaczka dostała listę napojów węglowodanowych, słodyczy i przekąsek do przetestowania przez 4 miesiące przed startem, żeby uniknąć „znudzenia smakiem” i niechęci do jedzenia podczas biegu. Ze względu na możliwe problemy gastryczne, w zaleceniach wyemitowano przekąski o bogatej zawartości błonnika. Zanim doszło do tej wizyty, artystka musiała ukończyć 2 maratony w dwa dni, celem zmierzenia jej potliwości i zapotrzebowania na płyny.

Trzecia wizyta zakończyła się szczegółowym planem działania.

W efekcie biegaczka ukończyła wszystkie biegi, pokonując łącznie 1097,07 km w 165 godzin, 30 minut i 1 sekundę. W tym czasie przyjęła 99 570 kcal i wypiła 112,9 litrów płynów. Głównym źródłem energii były węglowodany, które podczas biegu stanowiły 92,8 proc biegowego posiłku. Białka było 2,8 proc, a tłuszczu 4,3 proc. W okresie treningowym piła 8,3 ml płynów na każdy kilogram masy ciała. W czasie biegu – 39,5 ml. Węglowodany w tym czasie to 38.87 g/h. Zgodnie z planem miała przyjmować od 1,2 - 1,4 g białka/kg. Podczas biegu wyszło jednak nieco więcej - 2,8g.

Po 11 dniach od ukończenia wyzwania, Weitz schudła 4,6 kg, a tkanka tłuszczowa zmniejszyła się z 24,4 proc do 17,5 proc. W czasie pokonywania 26 maratonów biegaczka... trochę przytyła, co zdaniem specjalistów mogło być wynikiem hiperwolemii - stanu, gdy we krwi jest zbyt dużo płynów.

IB

źródło


Polecamy również:


Podziel się: