Ruch sposobem na zdrowszy mózg


Gdy szczury i myszy biorą się za treningi, ich hipokamp rośnie, co pozwala się domyślać, że gryzonie mogą cieszyć się lepszą pamięcią i sprawniejszymi funkcjami poznawczymi swoich mózgów. A jak jest u ludzi?

Na takie pytanie postanowili odpowiedzieć naukowcy z Australii. Nie przeprowadzali własnych eksperymentów, ale dokładnie przeanalizowali raporty z innych badań. W sumie dotyczyły one 737 osób. Pod uwagę były brane zarówno osoby zdrowe jak i z problemami w funkcjonowaniu mózgu na wczesnym etapie (np. początkowe oznaki Alzheimera) i z klinicznymi postaciami depresji czy schizofrenii.

Uczestnicy różnych badań byli w wieku od 24 do 76 lat i brali udział w 2-5 sesji treningowych w tygodniu. Okres treningów wynosił od 3 do 24 miesięcy i obejmował bieganie na bieżni stacjonarnej, chodzenie lub jazdę na rowerze.

Wyniki analizy są optymistyczne, chociaż potwierdzają, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Hipokamp, który odpowiada m.in. za pamięć, nie reagował u ludzi, tak jak u szczurów i nie powiększał się w całości. Jednak zmiany następowały w jego lewej części, a ćwiczenia aerobowe okazały się skuteczne w spowalnianiu deterioracji mózgu. Ta, następuje w tempie 5 proc na każde 10 lat i rozpoczyna się już po 40 roku życia.

Niestety, o ile raporty z analizowanych badań wykazały dobroczynne działanie aktywności, to dotyczyły one przede wszystkim zdrowych ludzi. U ciepiących na schizofrenię czy depresję nie zauważono zmian w wielkości lewej strony hipokampu.

IB

źródło


Polecamy również:


Podziel się: