Makaron nie tylko dla biegaczy. Jedz na zdrowie!


Opublikowane w czw., 07/07/2016 - 08:52

Poza środowiskiem biegowym makaron nie cieszy się dobrą sławą. Ma opinię kalorycznego i jest unikany przez osoby na diecie. Tymczasem włoscy naukowcy dowodzą, że makaron jest nieodłącznym elementem diety śródziemnomorskiej nieprzypadkowo, a ta jest jednym z najzdrowszych sposób odżywiania się, nie tylko dla tych na diecie.

Po przebadaniu 23 tys. osób okazało się, że makaronu nie należy unikać. Nie tylko nie tuczy, ale jeszcze przyczynia się do utrzymywania zdrowej wagi i mniejsza ryzyko pojawienia się otyłości brzusznej i tej ogólnej. U osób, które nie ograniczają sobie tego składnika w daniach, naukowcy odnotowali niższy wskaźnik BMI, mniej centymetrów w talii i lepsze proporcje pomiędzy talią a biodrami.

Co więcej, makaron miał też wpływ na zdrowszą dietę. Tam, gdzie z niego nie rezygnowano, posiłki lepiej spełniały warunki diety śródziemnomorskiej. Makaron był również powiązany z większą ilością pomidorów, cebuli i czosnku w posiłkach.

Do podobnych wniosków już kilka lat wcześniej doszli greccy naukowcy po przeprowadzeniu badań na 553 mężczyznach i 637 kobiet w wieku 74 (+/- 7 lat). Wszyscy badani byli mieszkańcami greckich wysp. Okazało się, że 1 procent więcej węglowodanów w diecie oznacza 12 procent mniejsze ryzyko otyłości. Warzywa pozwalają obniżyć to ryzyko o 15 procent, podczas gdy poleganie jedynie na niskim indeksie glikemicznym produktów zmniejsza to ryzyko o 6 procent

Niestety nie oznacza to, że można jeść węglowodany bez ograniczeń. Umiar w wielkości porcji nadal jest wskazany.

IB

źródła: 1, 2


A okazji Światowego Dnia Makaronu mamy dla Was konkurs:


Polecamy również:


Podziel się:
kochambiegacnafestiwalu
kochambiegacwpolsce