Gdzie biegać w czasie pandemii? „Proponuje Bieg 7 Dolin - etapowo”

Opublikowane w śr., 06/05/2020 - 09:44

Po cichu liczyłem, że może jednak w marcu jeszcze uda się gdzieś wystartować. Niestety nie, a w związku z tym, że wszystkie wiosenne biegi zostały odwołane, postanowiłem coś robić by podtrzymać kondycje fizyczną. Od początku kwietnia zacząłem realizację swojego pomysłu, wciągając w to moich klubowych przyjaciół. Zacząłem robić maratony na raty – pisze Kazimierz Kordziński z Mafia Team Lubliniec, Ambasador Festiwalu Biegów

Po zrobieniu trzech, przyszedł czas na ultramaraton na raty. Rozpocząłem od mojego ulubionego, czyli Ultramaratonu Karkonoskiego. Udało mi się namówić 11 zawodników Mafii Lubliniec w tym dwóch ambasadorów Festiwalu. Nie spodziewałem się takiego odzewu, to jedna czwarta mojego klubu. Postanowiłem iść za ciosem i namówić ich, oraz biegaczy z Lublińca na kolejne ultra.

Tym razem dystans 100 km. Bieg 7 Dolin w Beskidzie Sądeckim, oczywiście na raty i oczywiście „dla zdrowia psychicznego” z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa.

Podzieliłem tę „setkę” na 9 etapów, nie za bardzo długich, tak by każdy, kto się zdecyduje wziąć w tym udział dał radę. Etap szósty, chciałbym byście zrobili na maksa, tak dla sprawdzenia swoich możliwości i najlepiej na stadionie (będzie już otwarty). Co do długości etapów to też bym chciał byście trzymali się ustalonych dystansów. Jeżeli ktoś chce sobie zrobić dłuższy trening, to może połączyć sobie dwa etapy, ale wynik przesłać z obu oddzielnie. Jednakże nie będzie wykroczeniem jak dystanse będą inne, byle suma etapów (9) i kilometrów (100) się zgadzała.

Dla mniej wytrwałych proponuje dystanse krótsze. 36 km - etapy 1-3 lub 66 km - etapy 1-6. Czas, jaki wyznaczam na wykonanie to 1-14 maja.

Trasa Biegu 7 Dolin w Beskidzie Sądeckim liczy 100 km z sumą wzniesień 3970m i spadków 3980m. Osobiście dwa razy pokonałem te trasę podczas zawodów, w 2011 i 2014 roku. Etapy:

1. Krynica Zdrój (571m n.p.m.) - Jaworzyna Krynicka (1114m n.p.m.) - 10,5 km
  2. Jaworzyna Krynicka (1114m n.p.m.) - Schronisko Na Hali Łabowskiej (1021m n.p.m. ) - 11,5 km
  3. Schronisko Na Hali Łabowskiej (1021m n.p.m. ) - Rytro, Hotel Perła Południa (412m n.p.m.) - 14 km
  4. Rytro, Hotel Perła Południa (412m n.p.m.) - Mała Radziejowa (1200m n.p.m.) - 12 km
  5. Mała Radziejowa (1200m n.p.m.) - Eliaszówka (1021m n.p.m.) - 10 km
  6. Eliaszówka (1021m n.p.m.) - Piwniczna (387m n.p.m.) - 8 km
  7. Piwniczna (387m n.p.m.) - Mała Wierchomla, Hotel (551m n.p.m.) - 11 km
  8. Mała Wierchomla, Hotel (551m n.p.m.) - Bacówka nad Wierchomlą (895m n.p.m.) - 11 km
  9. Bacówka nad Wierchomlą (883m n.p.m.) - Krynica Zdrój (571m n.p.m.) - 12 km

Pełna trasa w PDF - TUTAJ

Etap I - Ruszamy z deptaku w Krynicy Zdrój, szlakiem czerwonym. Biegniemy ulicą Kraszewskiego, skręcamy w Halną i od razu mocno w górę, mijamy Holicę (697m) i dalej pniemy się w górę by za chwilkę mocno zbiegać do Czarnego Potoku. Znowu krótki odcinek asfaltu i ponownie w górę, aż do końca tego etapu, czyli na Jaworzynę Krynicką (1114m).

Etap II - Z Jaworzyny Krynickiej zbiegamy lekko w kierunku Runku (1080m),ostro w prawo i dalej szlakiem czerwonym ostrzejszym zbiegiem do Juchówki (907m). Teraz trasa wznosi się raz w górę raz w dół. Mijamy Holę (978m) i po ok. 3 km dość przyjemnymi ścieżkami leśnymi dobiegamy do Schroniska PTTK Na Hali Łabowskiej (1021m). Koniec II etapu.

Pierwsze dwa etapy, które Wam zaproponowałem, w rzeczywistości odbywają się w nocy. Z Krynicy (start 3:00) do schroniska jest ok. 22 km. Miejsca wymagające szczególnej uwagi i ostrożności to zbieg do Czarnego Potoku oraz skrzyżowanie szlaków na Runku. Tu też jest lekki zbieg i bardzo wielu biegaczy zamiast mocno skręcić w prawo, biegnie prosto siłą rozpędu. Jak zorientują się, że coś jest nie tak, bo nie widać innych biegnących zawracają. Sam tego doświadczyłem, w debiucie na tej trasie, ale szybko wróciłem na właściwą trasę.

Etap III - Ruszamy z pod schroniska szlakiem czerwonym. Początek, ok. 350 m lekko pod górkę na Halę Łabowską, później, aż do Rytra w dół. Po drodze mijamy Halę Pisaną (1044m), Zadnie Góry, gdzie krzyżuję się kilka szlaków, dobiegamy do Schr. Cyrla (837m). Teraz przez 4 km dość stromo w dół do mostu na Popradzie i dalej drogą do centrum Rytra (338m). Skręcamy w lewo przez przejazd kolejowy, dalej częściowo drogą, częściowo chodnikiem biegnąc lekko w górę, docieramy do łączki przy Hotelu „Perła Południa” (412m). Tu kończy się pierwsza część przygody. Po trzech etapach można zakończyć swój udział. Natomiast, kto chce dalej uczestniczyć, po dniu odpoczynku - albo bez odpoczynku - rusza dalej.

Etap IV - Po dniu odpoczynku – w moim wypadku, czas ruszać dalej. Z pod hotelu szlakiem niebieskim, biegniemy ok. 2 km drogą, aż do mostku na Roztoce Wielkiej (522m). Pokonujemy mostek i rozpoczynamy kolejną wspinaczkę ścieżkami Pasma Radziejowej. Biegniemy mijając po drodze Wdżary Niżne i Wyżne, Wietrzne Dziury (1083m) i po ok 6 km dobiegamy do Rozdroża Pod Wielką Przehybą (1136m). Z rozdroża robimy „agrafkę”" do Schroniska Przehyba (1138m), gdzie jest punkt pomiarowy i żywieniowy. Wracamy na rozdroże i teraz szlakiem czerwonym przez Złomisty Wierch (1224m) drogą leśną, która przez ponad 3 km raz się wznosi raz opada, dobiegamy do końca etapu na Małej Radziejowej (1207m).

Etap V - Z małej Radziejowej, wspinamy się ok. 1 km na Radziejową (1266m), najwyższy szczyt Beskidu Sądeckiego, który należy do Korony Gór Polskich. Teraz dość stromo i niezbyt dobrą ścieżką zbiegamy na Przełęcz Żłobki (1106m). Trzeba uważać na kamienie i korzenie. Ponownie podbiegamy mijając po lewej Wielki Rogacz, na rozdrożu zmieniamy szlak na niebieski i przez Mały Rogacz (1162m) rozpoczynamy zbieg do Obidzy. Tu kolejna zmiana szlaku, teraz zielonym biegniemy na Przełęcz Gromadzką. Trochę lasami, trochę łąkami wzdłuż granicy państwa podbiegamy do mety etapu, do Eliaszówki (1023m).

Etap VI - Z najwyższego szczytu Gór Lubowelskich na granicy polsko-słowackiej - Eliaszówki, szlakiem zielonym zbiegamy w kierunku Piwnicznej. Trasa wiedzie łąkami, małymi wąwozami, czasami schodami i polnymi drogami. Mijamy Piwowarówkę (667m), gdzie zaczyna się zbieg po bardzo niewygodnych płytach. Później jeszcze stroma łączka , mały parów i drogą (ul. Daszyńskiego) obok źródełka podążamy do mety etapu w Piwnicznej-Zdroju, znajdującej się przy polu namiotowym przy Popradzie (387m). Tu kończymy część drugą, przygody. Po sześciu etapach można zakończyć swój udział. Wytrwali, po dniu odpoczynku albo bez odpoczynku - ruszają dalej.

Etap VII - Ruszamy z bulwarów przez kładkę nad Popradem. Szlakiem niebieskim w ul. Leśną i bardzo mocnym podejściem dochodzimy do rozdroża (574m) przy kapliczce. Następnie dość nieprzyjemną drogą polną zbiegamy do Łomnicy Zdrój (450m), przebiegamy drogę główną by ponownie piąć się w górę szlakiem żółtym aż do zabudowań Poza Wierch (694m). Schodzimy ze szlaku i teraz drogami leśnymi i polnymi zbiegamy do Wierchomli Wielkiej, obok kościoła (490m). Droga asfaltową, obok wodospadu po ok. 2 km docieramy do Hotelu Wierchomla (560m).

Etap VIII - Z pod hotelu ruszamy asfaltem wzdłuż potoku Wierchomlanka. Na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w prawo i po ok. 300 m w lewo zaczynając wspinaczkę. Początkowo ścieżką wzdłuż lasu, a później już łąkami do górnej stacji wyciągu Wierchomla (895m). Dochodzimy do szlaku niebieskiego i nim w prawo grzbietem do Wyżnich Młaków, gdzie kierujemy się na szlak żółty. Na początku drogą dość łagodnie w górę, wchodzimy na rozległą łąkę i kierujemy się do górnej stacji wyciągu Szczawnik (880m). Teraz mocno w dół nartostradą wzdłuż wyciągu zbiegamy do Szczawnika (610m). Skręcamy w lewi i krótki odcinek asfaltem, a następnie droga szutrową zaczynamy na początku łagodnie, ale z każdym kilometrem coraz stromiej i tak dobiegamy do Bacówki Nad Wierchomlą (895m) .

Etap IX - Przyszedł czas na etap ostatni. Zmęczenie daje się we znaki. Szlakiem niebieskim przez ok. 2 km wspinamy się na Runek (1080m), dobiegamy do rozdroża szlaków pod Czubakowską (1045m) i dalej przez ok. 2, 5 km zbiegamy do Przysłopu (941m). Dalej w dół na siodełko pod Drabiakówką (853m) krótka wspinaczka na szczyt (893m), ok. 800 m wypłaszczenia i znowu zbieg do Przełęczy Krzyżowej. Stąd już tylko niecałe 3 km w dół do mety na deptaku w Krynicy-Zdroju. Wbiegając na deptak, zbieracie owacje na stojącą i czujecie się jak bohaterowie, którzy dokonali czegoś niezwykłego!

Polecam zrobienie trasy Biegu 7 Dolin w całości, w Krynicy podczas TAURON Festiwalu Biegowego.

Kazimierz Kordziński, Mafia Team Lubliniec, Ambasador Festiwalu Biegów

The project is co-financed by the Governments of Czechia,  Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance  ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.

Projekt współfinansowany przez rządy Czech, Węgier, Polski i Słowacji poprzez Granty Wyszehradzkie Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Misją funduszu jest promowanie pomysłów na trwałą współpracę regionalną w Europie Środkowej.

VisegRun: Biegnijmy dla zdrowia i integracji V4 / VisegRun: VisegRun: Poďme bežať pre zdravie a integráciu V4

W krajach Grupy Wyszehradzkiej obserwuje się stały wzrost liczby osób otyłych bądź z nadwagą jako skutek niskiej aktywności fizycznej oraz nieprawidłowych zachowań żywieniowych. Potrzebne więc są inicjatywy propagujące zdrowy styl życia i poszerzające świadomość wobec jego roli w utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia. Celem projektu jest zwiększenie aktywności fizycznej oraz prozdrowotnych zachowań mieszkańców krajów Grupy Wyszehradzkiej poprzez wspólną, międzynarodową inicjatywę sportową promującą zdrowy styl życia oraz wspierającą więzi pomiędzy narodami Wyszehradzkiej Czwórki. 12 września 2020 r. zorganizowany zostanie transgraniczny bieg VisegRUN. Projekt realizowany jest przez 2 partnerów: Fundację Festiwal Biegów (PL), Mniszek nad Popradem (SK).

V krajinách Vyšehradskej skupiny môžeme pozorovať stály nárast počtu obéznych ľudí, príp. ľudí s nadváhou v dôsledku malej fyzickej aktivity a nesprávnych stravovacích návykov. Preto sú potrebné iniciatívy propagujúce zdravý životný štýl a zvyšujúce povedomie o jeho význame pre zdravie a dobrú duševnú pohodu. Cieľom projektu je zvýšenie fyzickej aktivity a zdraviu prospešných návykov obyvateľov krajín Vyšehradskej skupiny prostredníctvom spoločnej, medzinárodnej športovej iniciatívy, propagujúcej zdravý životný štýl a podporujúcej väzby medzi národmi Vyšehradskej štvorky. 12. septembra 2020 bude zorganizovaný cezhraničný beh VisegRUN. Projekt realizujú dvaja partneri: Fundacja Festiwal Biegów (PL) a Mníšek nad Popradom (SK).

Partnerzy Projektu / Partneri projektu

VisegRUN: Let's Run for V4 Health & Integration

A number of overweight and obese people in V4 countries is still growing. Considering V4 problems with obesity, overweight and inappropriate nutrition there is a need for initiatives aiming to raise the healthy lifestyle awareness in the V4 countries. The project’s goal is to advance V4 citizens’ physical activity & pro-healthy behaviour through developing joint V4 sports and health promotion initiatives while contributing to regional integration and cooperation. The project idea is to show that the V4 integration takes place not only in the sphere of politics, trade and security but also at the level of communities and individuals. Two partners from the V4 region - Running Festival Foundation (PL) and Mníšek nad Popradom Municipality (SK) have joined their efforts in order to reach these goals. Mountain cross-border VisegRUN will take place on 12th September 2020 to promote a healthy and active lifestyle and contribute to the integration of the V4 nations in order to connect their bonds.

Project Partners:

Running Festival Foundation (PL)